Frequently Asked Questions

Veelgestelde vragen

Op deze pagina kunt u snel een antwoord vinden op uw vraag. Klik op een vraag voor het antwoord. Indien u geen antwoord heeft gevonden, dan kunt u uw vraag ook stellen via onze contactpagina.

Algemeen

Wat is een E-visum?

Het E-visum vervangt het oude visum dat u voorheen bij binnenkomst in Turkije kocht. Vanaf 1 november 2014 is het verplicht om van te voren een E-visum via internet te kopen. Het elektronische E-visum kunt u aanvragen via onze website en kost €25.

Wat heb ik nodig om de aanvraag voor een visum te kunnen doen?

Een paspoort of identiteitskaart dat nog tenminste zes maanden geldig is.

Wat zijn de voordelen om de visumaanvraag via visumsturkije.nl te doen?

Via www.visumsturkije.nl kunt u op een veilige en vertrouwde manier het visum aanvragen. U betaald met Ideal of Mister Cash. Op werkdagen binnen 12 uur en ‘s weekend binnen 24 uur ontvangt u het visum in uw mailbox.

Nadat het vliegtuig is geland kan uw vakantie direct beginnen, u hoeft niet meer in een lange rij te wachten tot u een visum kunt kopen!

Wie komen in aanmerking voor een e-visum?

Als u een nationaliteit bezit uit één van onderstaande landen komt u in aanmerking voor een e-visum. Staat uw nationaliteit er niet bij, dan kunt u het beste contact opnemen met de Turkse ambassade.

Afghanistan
Algeria
Angola
Antigua and Barbuda
Armenia
Australia
Austria
Bahamas
Bahrain
Bangladesh
Barbados
Belarus
Belgium
Benin
Botswana
Burkina Faso
Burundi
Cameroon
Canada
Cape Verde
Central African Republic
Chad
China
Comoros
Congo, Republic of the
Congo, the Democratic Republic of the
Côte d’Ivoire
Croatia
Djibouti
Dominica
Dominican Republic
Egypt
Equatorial Guinea
Eritrea
Ethiopia

Gabon
Gambia
Ghana
Greek Cypriot Administration of Southern Cyprus
Grenada
Guinea
Guinea-Bissau
Haiti
Hong Kong (BN(O))
Hungary
India
Indonesia
Iraq
Ireland
Jamaica
Kenya
Kuwait
Lesotho
Liberia
Madagascar
Malawi
Maldives
Mali
Malta
Mauritania
Mauritius
Mexico
Moldova
Mozambique
Namibia
Netherlands
Niger
Nigeria
Norway

Oman
Pakistan
Poland
Portugal
Qatar
Rwanda
Saint Lucia
Saint Vincent and the Grenadines
São Tomé and Príncipe
Saudi Arabia
Senegal
Sierra Leone
Slovakia
Somalia
South Africa
Spain
Sudan
Swaziland
Taiwan
Tanzania
Togo
U.S.A.
Uganda
United Arab Emirates
United Kingdom
Vietnam
Yemen
Zambia
Zimbabwe

Moet ik Turkije betreden op de precieze datum die ik invul bij de visumaanvraag?

Nee. Het visum treedt in werking op de datum die u opgeeft bij de aanvraag. Uw visum is vanaf die datum 180 dagen geldig. U mag niet langer dan negentig dagen achtereen in Turkije verblijven, maar u kunt wel meerdere malen in deze 180 dagen het land betreden.

Ik heb mijn visum aangevraagd. Hoe lang duurt het voor ik het visum ontvang?

Het Turkse visum krijg u op werkdagen binnen 12 uur en ‘s weekend binnen 24 uur per e-mail toegestuurd, mits uw aankomstdatum binnen 3 maanden na de datum van het aanvragen van uw visum valt.

In verband met de Turkse wetgeving kunnen wij uw visum maximaal 3 maanden voor uw aankomstdatum aanvragen. U kunt bij ons uw visum ook buiten die 3 maanden alvast aanvragen. U ontvangt uw Turkse visum in dat geval 3 maanden voor uw opgegeven aankomstdatum.

Ik heb (nog) geen visum ontvangen

Op werkdagen ontvangt u uw visum binnen maximaal 12 uur en ‘s weekend binnen 24 uur. Mocht u geen visum hebben ontvangen, controleer dan eerst de spambox van uw e-mail. U kunt ook altijd de status van uw aanvraag bekijken via uw dossier. De link naar uw dossier heeft u eerder van ons ontvangen via uw e-mail.

Met uw paspoort of ID kaart nummer kunt u uw visum direct opzoeken via www.visumsturkije.nl/geen-visum-ontvangen/

Hoe veilig is visumsturkije.nl en wat gebeurt er met mijn persoonsgegevens?

Visumsturkije.nl gebruikt uw persoonsgegevens alleen om de aanvraag voor het e-visum te kunnen doen. Wij zullen uw gegevens op geen enkele manier verkopen aan derden of voor commerciële doeleinden gebruiken. U kunt altijd contact met ons opnemen met het verzoek om uw gegevens te verwijderen.

Wanneer uw betaalpoging is mislukt of wanneer u uw betaling annuleert bewaren wij uw gegevens nog maximaal 72 uur. Na levering van uw visum worden uw gegevens versleuteld bewaard op een omgeving die niet via internet te bereiken is. Uw paspoortgegevens (geboortedatum, documentnummer, afgiftedatum en afloopdatum) en onze kopie van het visum worden verwijderd zodra uw visum afloopt. De overige gegevens bewaren wij in onze administratie. Op deze manier voldoen wij aan alle wettelijke eisen die aan onze administratie worden gesteld, kunnen wij u klantvriendelijk van dienst zijn en loopt u geen onnodig privacyrisico.

Via onze website betaalt u veilig met een betaalmiddel naar keuze. U kunt kiezen voor betaling via Ideal. Binnenkort zal het ook mogelijk om per Paypal of creditcard te betalen.

Mocht u vragen hebben over de beveiliging van onze website neemt u dan gerust contact met ons op. Omdat wij uw privacy van groot belang vinden zijn wij open over de manier waarop wij deze beschermen.

Ik reis met meerdere personen, moet ik voor iedereen apart een visum aanvragen?

Ja. Voor iedere persoon in het reisgezelschap moet apart een visum worden aangevraagd.

Kan ik meerdere malen naar Turkije reizen met hetzelfde visum?

Ja. Het visum is 180 dagen geldig na de ingevulde datum. In deze periode kunt u zo vaak als u wilt Turkije in- en uitreizen. Voorwaarde is wel dat u niet langer dan 90 dagen achtereen in Turkije mag verblijven.

Maakt het uit met welke luchtvaartmaatschappij ik naar Turkije vlieg?

Voor personen met de Nederlandse, of een andere Europese, nationaliteit zijn er geen restricties wat betreft luchtvaartmaatschappij.

Wat moet ik doen als mijn visumaanvraag geweigerd wordt?

Als uw visumaanvraag wordt afgewezen, kunt u bij de dichtstbijzijnde Turkse ambassade of consulaat uw visum aanvragen.

Hoe ver van te voren moet ik een visum voor Turkije aanvragen?

U dient het visum tenminste 24 uur voor vertrek aan te vragen. We raden u echter aan om ten minste één week van te voren het visum aan te vragen. Op werkdagen leveren wij het visum binnen 12 uur en ‘s weekend binnen 24 uur.

Vroeger kon ik een visumsticker op het vliegveld krijgen. Ik wil liever geen e-visum aanschaffen. Is het mogelijk om een visumsticker op het vliegveld te krijgen in plaats van een e-visum?

De verplichting om vooraf een e-visum aan te schaffen is door de Turkse overheid uitgesteld. Deze zomer kun je nog gewoon aan de grens een visum kopen. U staat dan wel als vanouds in de rij voor een visum.  Als u online een visum koopt kunt u die rij overslaan.

Wat moet ik invullen als ik meerdere voornamen heb?

Als u meerdere voornamen hebt, kunt u alle voornamen invullen in het veld “voornamen.” Scheidt de voornamen door middel van een spatie.

Heb ik een e-visum nodig als ik op een cruiseschip Turkije betreed?

Als u de boot niet verlaat, hebt u geen e-visum nodig. U hebt ook geen e-visum nodig als u in de stad blijft waar de boot is aangelegd. In dat geval wordt toegang tot de havenstad verleend door de lokale autoriteiten. U hebt wel een e-visum nodig als u, buiten de stad waar het cruiseschip aanlegt, gaat reizen.

Hoeveel kost een e-visum voor Turkije?

Een visum voor Turkije kost bij ons € 25 en kan worden betaald via iDeal en Mister Cash. 

Waarom kost een visum € 25 bij jullie?

Wij bieden de mogelijkheid om een visum aan te schaffen via iDeal of Mister Cash, waar dit niet mogelijk is bij de Turkse overheid. Hiervoor maken wij onder andere kosten voor de transactie, betalen wij BTW en zijn er personeelskosten. Dit is de reden waarom wij een bedrag van € 25 vragen.

Als mijn visumaanvraag wordt afgewezen, krijg ik het reeds betaalde bedrag dan teruggestort?

Ja. Mocht onverhoopt het visum worden afgewezen, storten wij het betaalde bedrag aan u terug.

Ik heb een fout gemaakt bij het invullen van de visumaanvraag, ik heb betaald maar nu een visum met verkeerde informatie. Kan ik mijn geld terugkrijgen?

Nee dit is niet mogelijk. U dient zelf voor correcte informatie te zorgen.

Ik ben niet Nederlands of Belgisch, kan ik een visum aanvragen?

Wanneer u niet de Nederlandse of Belgische nationaliteit bezit kunnen wij u geen visum verstrekken. Voor elke nationaliteit gelden verschillende regels omtrent het verstrekken van een visum.

Verblijft u in Nederland?
U kunt het beste contact opnemen met het Turkse consulaat of de ambassade in Nederland. U kunt hun informatie vinden op http://www.rijksoverheid.nl

Verblijft u in België?
U kunt het beste contact opnemen met het Turkse consulaat of de ambassade in Nederland. U kunt hun informatie vinden op http://diplomatie.belgium.be

Kan ik een visum met een Belgisch reisdocument aanvragen?

Ja, als u beschikt over een Belgisch paspoort of Europese identiteitskaart, dan kunt u uw documentnummer opgeven bij de aanvraag. Zorg er ook voor dat u de Belgische nationaliteit selecteert. De betaling van uw aanvraag vindt vervolgens plaats via Mister Cash, bankoverboeking of iDeal.

Als mijn reisplannen wijzigen, kan ik na aanschaf van het visum de ingangsdatum van het visum wijzigen?

Nee, dit is niet mogelijk. Na de ingevoerde datum is het visum 180 dagen geldig. Gaat u pas na deze 180 dagen op reis dient u een nieuw visum aan te schaffen.

Kan ik de aanvraag van het visum nog annuleren?

Nee. Na aanvraag van het visum is het niet mogelijk om de aanvraag te annuleren of om geld terug te krijgen.

Ik heb andere gegevens ingevuld bij de aanvraag van het visum dan er op mijn paspoort of identiteitskaart vermeld staat, kan ik nog steeds naar Turkije reizen?

Nee, dat is niet mogelijk. Het visum is gekoppeld aan het paspoort of de identiteitskaart waar u mee reist. U dient datzelfde paspoort of identiteitskaart mee te nemen tijdens uw reis, anders is uw visum niet geldig.

Ik wil de gegevens die ik heb ingevuld bij de aanvraag voor het visum wijzigen, hoe doe ik dit?

In dit geval kunt u een nieuwe visumaanvraag doen. Als uw visum nog niet door ons is verwerkt kunt u een terugbetaalverzoek doen voor het eerstaangevraagde visum. Neem hiervoor per e-mail contact met ons op.